L’IPHES-CERCA participa en el programa Inspira STEAM per fomentar la vocació cientificotecnològica entre les nenes
Les investigadores Amèlia Bargalló Ferrerons, Patricia Martín i Maria Joana Gabucio, juntament amb l’investigador Adrián Arroyo han dut a terme sis sessions de treball amb nenes i nens de sisè de primària de diferents centre educatius de Tarragona
L’IPHES-CERCA participa un any més en el projecte Inspira STEAM que impulsa la Universidad de Deusto, i que a la demarcació de Tarragona organitza la Universitat Rovira i Virgili (URV). Aquest projecte pioner neix de la necessitat de promocionar vocacions científiques i tecnològiques entre els alumnes, especialment entre les nenes, basat en accions de sensibilització, reflexió i orientació, que imparteixen professionals del món de la investigació, la ciència i la tecnologia. Es tracta de la primera vegada que s’utilitza la tècnica del mentoring grupal en un projecte de foment de les STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts and Maths) entre estudiants de primària.
El cor del projecte són les mentores i els mentors que, de manera voluntària, acosten el dia a dia a nenes i nens a través de sis sessions de treball en horari lectiu. Totes són científiques i tecnòlogues que desenvolupen la seva activitat professional en diferents àmbits: acadèmic, empresarial, investigació, gestió, etc. Durant les sessions de treball, s'aborden temes com ara els estereotips que ens envolten, el treball o les dones i la ciència al llarg de la història. Amb aquestes trobades entre mentora i alumnes es vol ajudar a dissipar dubtes i objeccions sobre les professions en ciència i tecnologia, a aclarir-ne les motivacions i a consolidar la seva autoestima per iniciar aquest camí professional, si així ho desitgen.
L’IPHES-CERCA reforça el seu compromís amb el projecte Inspira STEAM, participant en aquesta cinquena edició a mans de:
La Dra. Amèlia Bargalló és arqueòloga especialitzada en tecnologia lítica prehistòrica i amb una amplíssima experiència en el camp de la recerca prehistòrica. Treballa al IPHES com a investigadora postdoctoral Juan de la Cierva Incorporació (IJCI-2019- 041546-I). La Dra. Bargalló ha realitzat sis sessions pràctiques per a les nenes i nens de 6è de primària de l’Escola Molí del Vent de Torredembarra. La seva intervenció ha mostrat amb un llenguatge divulgativa i manipulatiu: 1) quin camí va seguir per convertir-se en arqueòloga i 2) com recostruïm com eren i què feien els nostres avantpassats més allunyats.
La Dra. Patricia Martín és arquezoòloga especialitzada en l’estudi de les restes faunístiques que apareixen en els jaciments de la prehistòria recent. Treballa a l’IPHES-CERCA com a investigadora postdoctoral Maria de Maeztu. La investigadora ha estat mentora de les nenes i nens de 6è de primària de L'Escola Vedruna de Valls.
La Dra. Maria Joana Gabucio és zooarqueòloga especialitzada en les restes faunístiques que apareixen als jaciments arqueològics paleolítics. Treballa a l’IPHES com a investigadora postdoctoral amb una beca Juan de la Cierva Incorporació. Durant sis sessions ha exercit de mentora d’un grup de noies de 6è de primària de l’Escola Molí del Vent de Torredembarra. En aquestes sessions, la investigadora va treballar els estereotips de gènere en les professions STEAM i va explicar la seva experiència personal per tal d’apropar el dia a dia d’una investigadora. Durant la darrera sessió va dur a terme un taller pràctic i manipulatiu sobre la disciplina arqueològica.
El Dr. Adrián Arroyo és tecnòleg especialitzat amb les primeres eines de pedra que produïdes pels homínids. Treballa a l’IPHES-CERCA com a investigador postdoctoral Maria de Maeztu. L’investigador ha sigut mentor de les nenes i nens de 6è B de l’Escola Molí de Vent de Torredembarra.
Aquesta acció de l’IPHES-CERCA afavoreix els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) 4 (Educació de qualitat) i 5 (Igualtat de gènere).