L’IPHES-CERCA desenvoluparà materials didàctics per als centres educatius de Catalunya, les Illes Balears i Sri Lanka sobre la relació dels humans amb les plantes al llarg de la història
Aquesta acció s’emmarca dintre el projecte ARCHBOTANKA finançat per la Unió Europea
Diversos membres del consorci internacional que formen part del projecte ARCHBOTANKA, finançat per la Unió Europea han visitat aquest dijous el jardí etnobotànic del Museu de la Terra de l’Espluga de Francolí per tal de conèixer de primera mà els recursos didàctics que es duen a terme en aquest espai dissenyat, creat i gestionat per la cooperativa Els Corremarges. L’intercanvi de coneixements amb els diferents membres del consorci i l’experiència divulgativa del Jardí Etnobotànic del Museu de la Terra seran claus a l’hora de dissenyar els nous materials didàctics contemplats en el projecte ARCHBOTANKA i que es pretén que estiguin disponibles per als centres educatius de Catalunya, les Illes Balears i de Sri Lanka.
Materials didàctics per als centres educatius
Un dels objectius del projecte ARCHBOTANKA és crear un recurs educatiu que incorpori diferents aspectes del projecte com és l’arqueobotànica, l’estudi del combustible i les relacions dels humans amb les plantes al llarg de la història. El principal repte d’aquest recurs és que s’adeqüi a les característiques curriculars dels centre educatius tant de Catalunya i les Illes Balears com de Sri Lanka. És per això que el disseny i els continguts s’adaptaran a les característiques de cada un dels països per tal que siguin el màxim d’inclusius possible.
Un exemple excel·lent
La visita al Jardí Etnobotànic del Museu de la Terra de l’Espluga de Francolí ha sigut molt enriquidora ja que les activitats i els tallers que desenvolupa la cooperativa Els Corremarges encaixa plenament amb els objectius generals del projecte i permetran assentar les bases d’aquests nous materials didàctics plantejats.
Durant la visita, Natacha Filippi ha compartit amb la resta de membres del consorci els seus coneixements sobre l’etnobotànica i també com duen a terme les activitats i tallers didàctics que duen a terme en el jardí per explicar justament els múltiples usos de les plantes tant des del punt de vista alimentari, com per a la fabricació d’eines, propietats remeieres, per tenyir teixits, etc.
A la trobada hi han participat la Dra. Ethel Allué, professora de la Universitat Rovira i Virgili, investigadora de IPHES-CERCA i coordinadora d’ARCHBOTANKA, l’Andrea Alías, tècnica de socialització de l’IPHES-CERCA, l’equip de la Fundació Jardí Botànic de Sóller-Museu Balear de Ciències Naturals, Sóller (MUCBO) i el Prof. Chandraratne, de la Universitat de Peradeniya (Sri Lanka), que justament està realitzant una estada a l’IPHES-CERCA.
Un projecte internacional finançat per la Unió Europea
El projecte ARCHBOTANKA que porta per títol “From the Mediterranean to the Indian Ocean through ethnoarchaeology of fuel and archaeobotany”, (HORIZON-MSCA-2022-Staff Exchanges (GA 101130984) ha rebut finançament per part de la Unió Europea amb l’objectiu d’estudiar la gestió del combustible en el passat, especialment en contextos tropicals i, alhora, facilitar l’intercanvi de coneixement i del personal investigador i tècnic entre les diferents institucions participants.
El projecte ARCHBOTANKA, implica a una vintena de persones (estudiants de doctorat, investigadors postdoctorals i sèniors, tècnics i membres d'entitats no acadèmiques) procedents de la Universitat de les Illes Balears (Palma), de la Unitat Mixta de Recerca Archéozoologie et Archéobotanique - Sociétés, Pratiques et Environnements (UMR 7209) del Muséum National d’Histoire Naturelle (París, França), de la Universitat de Peranediya (Peranediya, Sri Lanka), del MUCBO (Fundació Jardí Botànic de Sóller-Museu Balear de Ciències Naturals, Sóller) i la cooperativa Els Corremarges (La Sala de Comalats, Tarragona).